Nyilvánosságra hozta legfrissebb tanulmányát a magyarországi mobilhálózatok aktuális teljesítményéről az Opensignal. A londoni cég a terület egyik legismertebb független nemzetközi elemzője, amely globálisan és az egyes országok szintjén is rendszeresen átvilágítja a vezeték nélküli szolgáltatásokat.

Elemzés a magyar mobilhálózatokról

A cég a szolgáltatókat a fogyasztói élményekre alapozva méri fel és elemzi, ebben egy, a hálózat képességeinek mérésére kialakított, ingyenesen letölthető alkalmazás van a segítségére. Magyarországot másfél éve vette fel a listájára, a ránk vonatkozó legutóbbi mérések idén április és június közötti 90 napban zajlottak. (A nemzetközi elemzők közül még az Ookla végez rendszeres méréseket a hazai távközlési hálózatokon, beleértve a vezetékes internethálózatokat is.)

A kilenc kategória idei nyertesei

A vizsgálat a négy hazai mobilszolgáltató, a DIGIMobil, a Telekom, a Vodafone és a Yettel hálózati teljesítményét elemezte az egy évvel korábbinál kettővel több szempont alapján.

A jelentés szerint a hazai piacvezető Telekom az Opensignal által felállított kilenc kategóriából hatban érte el a legjobb eredményt: játékélményben, hangszolgáltatás minőségben, feltöltési sebességben, 4G lefedettségben, a hálózati teljesítmény állandó és alapszintű minőségében.

A versenytársak közül Yettelé a legjobb letöltési sebességért járó elismerés, míg a videóélmény díján a Telekommal osztozik. A DIGIMobil és a Vodafone pedig a hálózati elérhetőségben végzett holtversenyben az élen.

Elemzés a magyar mobilhálózatokról

Ahol a leggyorsabb letöltési és feltöltési sebességet élvezhetik az előfizetők

A Yettel nyerte a letöltési sebesség díjat, átlagosan 37 Mbps letöltési sebességgel, ami 2,6 Mbps-al (7,5%-kal) gyorsabb, mint a második helyezett Telekomé és 6,2-szer gyorsabb, mint az utolsó helyezett DIGMobilé. A harmadik helyen a Vodafone végzett, 22,2 MBps átlagos letöltési sebességgel.

Elemzés a magyar mobilhálózatokról

A feltöltési sebességben a Telekom hálózata bizonyult a leggyorsabbnak, 13,6 Mbps-os átlagsebességgel, ami 4,8-szor gyorsabb, mint az utolsó helyezett DIGMobil 2,8 Mbps-os eredménye.

Elemzés a magyar mobilhálózatokról

Videó- játék- és hangalkalmazás-élmény

Ami a mobilinternetes videók streamelésének élményét illeti, a magyarországi felhasználók nem tapasztaltak statisztikailag jelentősebb különbséget a Telekom és a Yettel hálózaton. Így a két szolgáltató minősítése alapján közösen osztozhat a jónak számító 55-65 pontos kategória elsőségén.

A legjobb játék- és hangalkalmazás-élményt viszont a Telekom felhasználói élvezhetik, az operátor, ahogy az elemzés fogalmaz a többszereplős mobiljátékok és az over-the-top (OTT) hangszolgáltatások minőségében veri a versenytársakat Magyarországon. A játékélményben a Telekom első helye 78,7 pontot ér, 3,3 ponttal előzve meg a második helyen álló Yettelt. A hangalkalmazásban ennél szorosabb volt a két operátor közötti verseny, alig 1,3 pont a különbség a győztes Telekom és a második Yettel között.

A hálózati minőség és a 4G lefedettség hazai mutatói

A Telekom 84,7%-os, illetve 91,8%-os eredménnyel nyerte el az idén először bevezetett Excellence Consistent Quality és a Core Consistent Quality elismerést is, ami lényegében a hálózati minőség kvázi összértékét jelenti, míg a 4G lefedettség terén is a legjobbnak bizonyult a szolgáltató.

Az Opensignal tesztelői a Telekom hálózatán 100 meglátogatott helyből 9,5 helyen tudtak csatlakoztak 4G-hez. Ez volt a legjobb eredmény Magyarországon, így a Telekom egy 10 pontos skálán 9,5 pontos eredménnyel vitte el a 4G Coverage Experience díjat, 0,8 ponttal megelőzve a második Yettelt.

Elemzés a magyar mobilhálózatokról

A vizsgált kategóriák

A “Video Experience” kategóriában azt vizsgálják, hogy a felhasználók milyen élményt kapnak, amikor valamilyen online videószolgáltatást használnak. A mérési faktorok között szerepel a videók betöltési sebessége, az akadozásmentes lejátszás, valamint az elérhető felbontás.

A “Games Experience” a valós idejű, több résztvevős játékok teljesítményét elemzi, többek között a késleltetés, a csomagvesztés és az adatkapcsolat minőségének hullámzása kapcsán.

A “Voice App Experience” az IP-alapú, avagy OTT hangszolgáltatások minőségét határozza meg – ide tartozik minden, ami nem hagyományos mobil-beszélgetés, a WhatsApp-től a Skype-on át a Messengerig. Itt a mérés alapját a Nemzetközi Telekommunikációs Szövetség (International Telecommunication Union – ITU) szabványrendszere adja.

A “Download Speed Experience” kategóriában a felhasználók eszközein elért átlagos letöltési sebesség található Mbps mértékegységgel.

Hasonló, csak épp fordított irányú átlagsebességet mér az “Upload Speed Experience“.

A „4G Availability” kapcsán a jelentés azt vizsgálja, hogy a rendelkezésre álló szolgáltatási idő hány százalékában érhető el a 4G technológia.

A “4G Coverage Experience“, keretében azt vizsgálják, hogy mekkora valószínűséggel volt 4G lefedettsége egy-egy szolgáltatónak azokon a helyeken, ahol valamelyik szolgáltató ügyfelei megfordultak.

A „Excellent Consistent Quality”, vagyis a „kiváló folyamatos minőség” pontszám azt tükrözi, hogy a felhasználók hány százaléka szerint érte el az adott hálózat teljesítménye a HD-videó nézéséhez, a csoportos videokonferencia-hívásokhoz és játékokhoz ajánlott minimális teljesítményküszöböt.

A „Core Consistent Quality” pedig azt méri, hogy a felhasználói tesztek hány százaléka teljesítette az alacsonyabb teljesítményű alkalmazásokhoz javasolt minimális teljesítményküszöböt, beleértve az SD-videót, a hanghívásokat és a webböngészést.